Reis naar het warme zuiden: Yala

12 augustus 2015 - Yala Np, Sri Lanka

Woensdag 12 augustus
We gaan het koude deel van Sri Lanka verlaten. Na een nacht waarin het straalkacheltje de hele nacht zijn best heeft gedaan om ons warm te houden werden we wakker omdat het buiten toch wel weer stevig aan het regenen was. Het ontbijt werd verwerkt al viel ook van deze maaltijd de kwaliteit een tikkie tegen. De meneer die de koffie deelde had het er kennelijk moeite mee, want toen wij na al eens om koffie te hebben gevraagd dit nog eens deden sloeg hij op de vlucht. Uiteindelijk werd de koffie ingeschonken maar er was visueel niet veel onderscheid met de thee en qua smaak ook al niet.
Om negen uur werd het busje bestegen adat we onze gids en chauffeur hartelijk hadden uitgelachen om hun kleding. IJsmuts en bontjas leek het wel. We gingen op weg. Eerst nog een heel stuk half door de wolken en met regen. De weg was,kronkelig met het nodige verkeer zodat we weer doorlopend aan het inhalen waren if ingehaald werden waarbij diverse chauffeurs de vreemdste capriolen uithaalden. Geleidelijk aan begon de lucht wat te breken en werd het wat warmer. Na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we bij een waterval die van heel hoog uit de berg kwam. Omdat het nu droge tijd is, liep er niet zo heel veel water naar beneden, maar het was goed voorstelbaar hoe het zou zijn als het regentijd zou zijn. We bleven hier een tijdje kijken en gingen weer verder.
Na nog weer een tijd rijden begon de chauffeur net als een paar dagen eerder aanstalte te maken om in slaap te vallen. Onze gids was ook verre van helder en zat doorlopend te knikkebollen. Dat was toch reden om de gids te attenderen op de slaperigheid van de chauffeur. Op zich is het niet zo erg dat hij moe wordt, maar dan moet hij wel zelf aangeven dat hij even moet stoppen. Na even buiten de auto te hebben rondgelopen waarbij de chauffeur dit overigens niet deed, gingen we weer verder.
Het plaatsje Ella werd bereikt en daar werd gestopt om wat te drinken. Zelf scoorde ik een "ginger beer" en Elly een zelf gemaakte IceTea. Nou Ice was het zeker want dat stond er met een punt bovenop. Het was erg lekker en ook wel een heel bijzondere Icetea.
We gingen verder. Na enige tijd werd de laagvlakte van het zuiden van Sri Lanka bereikt. Niet alleen laagvlakte maar ook wel weer erg droog. We stopten nog een keer bij een Stupa vlak bij Yala en reden daarna door naar het hotel. Het laatste stuk van de route daar naartoe was over een weg in aanbouw. Een deel was voorzien van asfalt, maar een minstens zo groot deel was nog gewoon zand. Wel zagen we overal jeeps rijden die safaritochten maakten in de omgeving. Dat gaan wij dus morgen doen, zoeken naar luipaarden.
Het hotel is splinternieuw en heel mooi. De ligging is wel heel bijzonder. Het hotel ligt achter een smalle duinenrij en een kust die deels,zand is en een deel rotsen. De oceaan komt met donderend geweld op de kust aan. Prachtig gezicht, die grote rollers die op de kust breken. Aan de andere kant is een natuurreservaat waar uitgebreid safari's worden gehouden om de diverse wilde dieren te bekijken. We hebben het dan over luipaarden, olifanten, wilde zwijnen etc.
De kamer die we kregen was een soort balzaal met een heeeeeel groot bed. Na het installeren hebben we een poos op het balkon liggen lezen en daarna gaan eten. Ook nu weer een buffet, maar wel van veel betere kwaliteit dan van gisteren. Bij het eten een Mojito genuttigd hetgeen erg goed beviel.
Daarna op tijd naar bed, want morgen worden we al om half zes opgehaald voor de safari.